Thursday, February 26, 2009

TINDAKAN SIVAKUMAR BERASASKAN UNDANG-UNDANG

IPOH RAYA 26 Feb : Tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, S Sivakumar tidak menyalahi undang-undang dan peraturan yang ditetapkan. Setiausaha Badan Perhubungan Pas Negeri Perak, Abd Rahim Md Ariff berkata, tindakan speaker itu tidak menyalahi undang-undang dan peraturan serta tidak bersifat emosional seperti didakwa sesetengah pihak. Menurutnya, Sivakumar tidak akan membuat sesuatu keputusan yang menyalahi undang-undang kerana beliau telah berbincang dengan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak. “Speaker dan jawatankuasa terbabit sebulat suara dan mendapati Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam Exconya menghina DUN apabila mengangkat sumpah jawatan.
“Speaker juga menggunakan Perkara 72 (3) Perintah Tetap DUN Perak ketika menjalankan siasatan dan ternyata ia berdasarkan undang-udang yang ditetapkan dan bukannya atas peribadi beliau,” katanya. Beliau berkata, Sivakumar setelah meneliti aduan tersebut, mendapati satu kes prima facie terhadap Zambry dan enam Exco berkenaan.
“Keputusan tersebut diambil selepas mendapati kesemua mereka gagal dan tidak memberikan sebarang penjelasan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan berkenaan.
“Mereka gagal menawarkan sebarang penjelasan atas tindakan mereka yang menghina DUN,” katanya.
Menurutnya, tindakan menggantung Zambry dan enam Exconya setimpal dengan apa yang dilakukan pihak terbabit. “Mereka menimbulkan kekecohan kepada umum dengan mengangkat sumpah jawatan sedangkan ia bertentangan dengan Undang-undang Tubuh Negeri Perak.
“Selain itu adalah jelas setiap ADUN harus mematuhi undang-undang yang ditetapkan dan mengikut situasi sekarang walaupun Barisan Nasional (BN) merampas kerajaan negeri tetapi Sivakumar masih speaker yang sah,” kata Abd Rahim.

No comments:

Post a Comment