Friday, February 6, 2009

NIZAR MASIH MB PERAK - Tengku Razaleigh


7 Feb : Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar bin Jamaluddin masih lagi Menteri Besar Perak sehinggalah beliau meletakkan jawatan atas kerelaannya sendiri atau melalui usul undi tak percaya padang sidang Dewan Undangan Negeri; kata Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

"Usul tidak percaya dalam persidangan DUN sahaja yang boleh menyingkirkan Nizar dari jawatan itu. Selain daripada itu, tak kiralah berapa banyak angkat sumpah dijalankan, lompat melompat. sidang akhbar atau perisytiharan, atau apa jua iklan, paparan, sogokan atau tindakan yang dibuat ke atas persoalan itu tidak akan terpakai.," katanya.

"Perlembagaan tiada memperuntukkan kuasa untuk menyingkirkan Nizar dengan apa cara sekalipun, termasuk petisyen atau arahan daripada sesiapa juapun."

Beliau menambah, kerajaan yang sah dari segi perlembagaan adalah yang diberi mandat oleh rakyat, dan hanya rakyat yang menentukannya. Untuk menyingkirkan dan menubuhkan kerajaan baru tanpa melalui pilihanraya atau usul undi tak percaya adalah bererti melanggar perlembagaan, melanggari undang-undang bererti berisiko menubuhkan kerajaan haram.

No comments:

Post a Comment