Monday, January 26, 2009

ADUN BOTA SERTAI PKR

IPOH 26 Jan : Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota, Nasaruddin Hashim telah mengistiharkan diri keluar UMNO untuk menyertai PKR di ibupejabat PKR di Petaling Jaya. Tindakan ini merupakan tamparan hebat bagi BN Perak yang berusaha untuk mencuri sekurang-kurangnya 2 wakil ADUN dari Pakatan Rakyat untuk BN mentadbir semula Negeri Perak.
Dengan tindakan ini, kerajaan Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh PAS, DAP dan PKR kini mempunyai 32 kerusi Dewan Undangan Negeri manakala BN mempuntai 27 kerusi itu 26 UMNO dan satu kerusi dari MCA.
Dalam PRU 12 yang lalu, Nasaruddin Hashim menewaskan calon PKR, Kapten (B) Usaili Alias dengan majoriti 2,068 undi. Nasaruddin memperolehi 6,556 undi. Nasaruddin berkata keputusan meninggalkan UMNO dan menyertai PKR setelah mempertimbangkan kepentingan rakyat khususnya para penyokong dan pengundi di kawasan DUN Bota.
Menteri Besar Perak, Mohammad Nizar menyifatkan Nasaruddin,58 yang juga bekas Pengerusi FELCRA sebagai seorang yang berilmu, beriman dan berpengalaman. Beliau juga mendedahkan ada beberapa ADUN dari UMNO akan mengikuti tindakan ADUN Bota itu.

No comments:

Post a Comment