Tuesday, April 21, 2009

CALON PAS PALING SESUAI UNTUK PRK DUN PENANTI

Sekiranya piliharaya kecil berlaku di DUN Penanti (sepatutnya berlaku sekiranya SPR tidak tunduk kepada PM) calon dari PAS adalah yang paling layak mewakili Pakatan Rakyat berbanding calon dari DAP dan PKR. Sekiranya Pakatan Rakyat masih menganggap kerusi DUN Penanti itu hak PKR, perkiraan itu mungkin silap.
PR harus mengakui, kemenangan besar pembangkang dalam PRU12 bukannya disebabkan oleh BN lemah atau pembangkang terlalu kuat. Sebagai contoh kemenangan calon PKR bertaraf Cap Ayam di DUN Behrang dan Dun Changkat Jering (Gambar : Fairus, seorang lagi pemimpin PKR Cap Ayam dari PKR selepas Jamaluddin dan Osman Jailu); yang mana kedua-duanya tidak mampu mengangkat martabat parti yang diwakilinya tetapi gelojoh mengejar kepentingan peribadi. Wakil kelas ini banyak terdapat dalam cawangan-cawangan UMNO yang sepatutnya tak perlu PKR pilih.

Jangan samakan senario yang menyebabkan berlakunya PRK Bukit Gantang dan PRK Bukit Selambau dengan senario yang berlaku di Penanti. Silap besar kalau Pakatan Rakyat terutamanya PKR menganggapnya sama. Gelombang Makkal Sakhti telah mengangkat wakil PKR memenangi kerusi DUN Penanti. Sekiranya PKR meletakkan juga calon pada PRK itu nanti, mungkin PKR kehilangan kesaktian yang dimandatkan oleh rakyat seperti PRU12 dulu.

No comments:

Post a Comment