Saturday, August 13, 2011

DI SEBALIK SERBUAN JAIS


Menurut petikan sebuah akhbar harian, difahamkan sebuah pertubuhan Kristian menjanjikan ganjaran lumayan sehingga RM60,000.00 kepada pengikut pertubuhan ini yang berjaya me- murtadkan seorang umat Islam. Laporan ini tersebar berikutan insiden serbuan JAIS pada satu majlis anjuran Gereja Methodist Damansara Utama di Seksyen 13/1 Petaling Jaya baru-baru ini.

Ini didedahkan oleh seorang pengikut pertubuhan ini yang mahu dikenali sebagai Jasmine, 34, yang terut menyertai majlis anjuran gereja tersebut. Dua individu yang dipercayai murtad yang dikenali sebagai Azwan dan Sabrina berumur lingkungan lewat 20-an dipercayai mensasarkan ibu tunggal,golongan miskin dan individu yang dibebani hutang melalui majlis komuniti yang dianjurkan dengan harapan dapat menyampaikan ajaran Kristian.

Menurut Jasmin yang dimurtadkan tahun lalu mendakwa dua individu berkenaan diberi kepercayaan oleh beberapa gereja untuk menerajui kumpulan komuniti tersebut yang akan muncul pada hari pementasan drama berkaitan perjuangan Nabi Isa selain menyampaikan ceramah bahawa ajaran Nabi Muhammad adalah salah.

Kumpulan ini juga memiliki perpustakaan komuniti di Sri Manja, Jalan Klang Lama, sambil pembaca dalam perpustakaan ini didendangkan dengan lagu. 12 individu yang beragama Islam yang turut berada dalam majlis di gereja semasa serbuan JAIS diarahkan memberi keterangan di ibu pejabat JAIS di Shah Alam tetapi tidak seorangpun daripada mereka yang hadir.

Nadeana binti Che Mohd. Salleh atau Sophia 32, antara idividu Islam yang turut berada di gereja itu ketika serbuan merupakan individu penting dalam upacara majlis yang dikenali Harapan Komuniti itu. Semasa pemeriksaan pihak JAIS beliau mengaku bukan beragama Islam sedangkan dalam kad pengenalannya tertera beragama Islam.

Lain-lain individu Islam yang ditahan dalam serbuan tersebut ialah :

1. Nadeana binti Che Mohd. Salleh - 32 tahun
2. Muhammad Khairul Dhillon bin Abdullah - 42 tahun
3. Ade Andrian Putra bin Mahadhir - 17 tahun
4. Ina Riema Fitriza binti Mahadhir - 26 tahun
5. Rasyidah binti Razak - 34 tahun
6. Nur Umrah binti Razak - 16 tahun
7. Mohd. Haslan bin Bob Hasnan - 31 tahun
8.Faridah binti Abdul Rahman - 40 tahun
9. Nur'Al Ashikin bin Shaik Dawood - 39 tahun
10. Faridah binti Abdul Latep - 38 tahun
11. Sharunida binti Asaad - 30 tahun
12. Nea Riema Mareana binti Mahadzir - 21 tahun


Cakcebor : SABRINA, adakah individu yang pernah menggemparkan masyarakat Malaysia dengan pengakuan di hadapan Mufti Perak tentang gerakan Kristianisasi di kalangan orang Melayu. Di mana CD rakamannya tersebar walaupun beliau memohon kepada Mufti Perak supaya pengakuannya itu hendaklah dirahsiakan.

No comments:

Post a Comment